Articles

De ministres, strippers, paràmetres i fàbriques de totxos

Article ha estat publicat simultàniament a la revista digital Paper de Vidre, núm. 52, maig de 2009, dedicada monogràficament a L’Escola

Els savis i els genis creen escola. Es cola. A les cues sempre es colen els mateixos: els qui a l’escola no van aprendre que el respecte ja és una forma [fonamental] de saviesa. Saber estar és [molt] més important que no [simplement] saber o fins i tot estar [i prou]. De la mateixa manera que ser és [molt] més important que no [només] tenir o aparentar [matusserament]. On va a parar… És cola. Prefereixo els fusters als ministres. De sempre. No ho sé; potser perquè els oficis em mereixen un respecte. Potser perquè els tallers han estat de sempre la millor escola per aprendre un ofici. Potser perquè quan entres en una fusteria t’arriba a la nàpia aquella sentor inigualable de serradures i cola. Potser perquè els ministres generalment no tenen fusta, ni ofici, però s’enganxen a la cadira com si algú hi hagués posat cola. Escola. Quan obres el diccionari [DIEC2] per la pàgina 691 t’adones amb perplexitat que l’accepció principal d’escola [escola f. 1 Establiment on s’ensenya] podria molt ben servir per a definir també un local de striptease. En certa manera, les bones escoles són aquelles en què els mestres despullen el coneixement i l’ofereixen en estat pur i sense tabús als seus deixebles. L’aprenentatge sovint entra per la vista i per l’oïda: aprenem allò que veiem o sentim, aprenem d’allà on mirem o escoltem, aprenem allò que ens expliquen i ens repeteixen. Això ho saben correlativament i de fa molts dies els qui es dediquen a la política, els qui fan televisió i els creatius publicitaris, així com la resta de gurus de l’era posttextual i tecnològica i alguns pares [residuals] de la vella escola. Per tant, finalment és tan possible adquirir aprenentatges en una aula com davant les contorsions professionals i les evolucions favorables d’un o una stripper. Una altra cosa serà que els coneixements els consolidem amb eficàcia i ens puguem sotmetre amb èxit a les avaluacions que ens depara la nostra vida compulsiva i oscil·lobatent. Escolar. Aprendre no vol dir [exclusivament] sumar coneixements. De la mateixa manera que alimentar-se no vol dir [només] endrapar molts comestibles. Cal discernir, de la mateixa manera que cal pair reposadament. Digerir ja és una forma de discerniment, de distinció entre la matèria que aporta nutrients i la matèria orgànica residual. Els vailets d’aquest segle ja no [únicament] aprenen a l’escola. Aprenen arreu i metabolitzen ràpidament. Tenen inputs i tenen estímuls. I tenen múltiples fonts d’informació. Per això és [extremadament] convenient que també tinguin paràmetres com més aviat millor; i que aprenguin a alimentar-se correctament, a pair reposadament i a distingir quins són els conductes més adients per evacuar les matèries fecals. Escolar-se [escolar2 int. pron 2 1 Una cosa, una persona o un animal, passar a través d’un lloc estret o vencent algun obstacle]. Tot i que l’educació no té relació aparent amb l’arquitectura, cada cop és més gran la sospita que les bones escoles no són les que tenen els mestres més savis sinó les que tenen els passadissos més estrets. Els arquitectes dissenyen escoles. Els paletes les construeixen. Algunes escoles dissenyen persones; altres les construeixen. I unes quantes, lamentablement, són veritables fàbriques de totxos. Heus ací el perill; sobretot perquè vivim en un temps d’aparences i façanes en què fins i tot els barruts, els mediocres i els ressentits poden crear escola. Sense ni tan sols edifici.

Anuncis
Estàndard

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s